Idag växer e-handeln i en explosionsartad takt.

Idag växer e-handeln i en explosionsartad takt. Fler och fler upptäcker hur bekvämt det är att sitta hemma i lugn och ro och shoppa. E-butiker slipper dessutom stora overheadkostnader för dyra lokaler i tätorter. Sättet vi handlar på håller också på att förändras. Länge har betal- och kreditkortet varit det dominerande betalsättet i Europa och Nordamerika. Men nu håller det på att förändras. Klarna är ett företag som utvecklar innovativa betalningslösningar och deras koncept är enkelt: kunden ska kunna välja att betala först när varan levererats. Även för e-butikernas ägare innebär Klarnas system större trygghet. Klarna tar nämligen på sig kredit- och bedrägeririsken.

Jens Saltin är Head of Expansion för Klarna, som numera har 800 medarbetare i sju länder – förutom Sverige är Klarna aktivt i Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Holland och Österrike. Hans uppdrag är ganska rakt på sak. Klarnas tydliga målsättning är att fortsätta växa och bli internationellt ledande inom betalsystem för e-handel. Programkoden till Klarnas system är skriven i Erlang, ett programspråk som utvecklades av Ericsson under 1980-talet och som speciellt väl lämpad för parallellprogrammering, en teknik som gör det möjligt att ta till vara snabbheten hos datorer med flera processorer.

Jens Saltin kommer från Strömsund och läste till en M. A. i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. Här var han, tillsammans med Niklas Adalberth, en av Klarnas grundare, med om att starta Handels pokersällskap. Under Handelshögskolans företagsforum 2005-2006 fungerade Jens som Head of Company Relations. Mellan 2006 och 2008 arbetade han som analysassistent vid Nordea Markets. Efter sejouren där bar det av det Kalifornien och San Francisco-baserade hedgefonden Rubicon. Jens var därefter verksam i New York, vid Bank of New Yorks sektion för American Depository Receipts, där man arbetar med icke-amerikanska bolag och deras affärer på den amerikanska finansmarknaden. Efter USA-tiden arbetade Jens under en tid vid Goldman Sachs London-kontor innan han återvände till Sverige 2009.

Jens Saltin började på Klarnas utvecklingsavdelning, där han arbetade med att ta fram tjänster för mobila enheter. När Klarna mobil lanserades i början av 2010 utnämndes han till dess Key Account Manager och snart avancerade han till Head of Sales, med ansvar för hela Sverige-marknaden. Numera kan Jens titulera sig Head of Expansion för ett av Sveriges snabbast växande företag. läs mer på http://jens-saltin.com/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *